Mesut Arslan pakt Nachtelijk Symposium, een stuk van Eric De Volder uit 1994, op een wel heel bijzondere manier aan. De Volder schetst de familie Meiresonne, allesbehalve een modelgezin. Nadat jarenlang alles onder de mat werd geveegd, komt nu het een en het ander naar boven. Drie zoons en een moeder voeren een dramatisch steekspel rond ‘de familiezaak’ en ‘hij daarboven, ons pa’.
Mesut plaatst de acteurs en de tekst in de tolleninstallatie van beeldend kunstenaar Lawrence Malstaf. Het publiek bevindt zich rond een open arena waarin niet alleen de tollen maar ook de personages om elkaar heen gaan draaien. Zo brengt de regisseur de innerlijke identiteit van een familie en het publiek eromheen in beweging. “Ik kies niet voor een klassieke karakterisering van de personages en traditionele theatervormen, maar voor het fysiek veruiterlijken van wat zich binnen in de mens afspeelt en voor het spelen met perceptie. De typisch Vlaamse 'geslotenheid’ mondt uit in een cirkel van atypische emotionaliteit, onmacht, pijn en verraad”, vertelt Arslan.
Voor zijn eerste KVS-creatie grijpt Mesut Arslan terug naar zijn theaterheld Eric De Volder, net als voor zijn eerste Nederlandstalige voorstelling ooit, een bewerking van De Volder Kamer en de man. “Eric De Volder is zeker één van mijn helden, terwijl ik niet in helden geloof. Voor Eric is de theaterscène een doek waarop hij scènes van intens verdriet schildert.” Muziek, beeldende kunst en taalkunst hebben bij Eric De Volder steeds een innig verbond gevormd. Arslan vermengt op een even eigenzinnige wijze taalkunst, beeldende kunst en muziek.
KVS-gezicht Mesut Arslan is ook de bezieler van Platform 0900 en hij werkt mee aan de voorstelling Kamyon.
concept en regie Mesut Arslan tekst Eric De Volder tollen en arena Lawrence Malstaf dramaturgie Ata Unal scenografie Lawrence Malstaf & Meryem Bayram met Bernard Van Eeghem, Ina Geerts, Yves De Pauw, Lotte Diependaele, Gokhan Girginol, Junior Mthombeni licht Jan Maertens muziek en muziekadvies Eric Thielemans geluid Stijn Demeulenaere kostuum Johanna Trudzinski
productie KVS & Platform 0090
Brüksel KVS Flaman kraliyet tiyatrosunda Çarşamba 19 Nisan prömiyerini yapacak olan Gece Sempozyumu oyunu, Belcika’li Türk yönetmen Mesut Arlanın bu güne kadar yaptığı en büyük işlerden birisi. Erik De Volderin 1994 yılında yazmış olduğu Gece Sempozyumu, bir anne, üç oğulu ve orda olmayan fakat sürekli hakkında bahsedilen bir baba etrafında döner. Zaman ilerledikçe seyirci bu ailenin içinde ki iletisimsizligin büyük bir kreşendo ile yükseldiğini, hata bazen şiddete dönüşebileceğine tanık olur. Bu oyun bize aslında kişeleri değil sistemleri sorgulatır. İçinde bulunduğumuz bu katı sistemin en küçük halkası aile sistemi değil midir? Mesut Arslan birey/system, birey/birey arasındaki iletişimin sınırlarını ortaya çıkarıp çizgisel yaşam ile döngüsel yaşam arasındaki farkı irdelemeyi amaçlıyor:
“Çizgisellik demek durağanlık demek, yani düşünme, akıl, planlama, sıraya koyma, sınıflandırma, bilinçli tercihler yapma demektir. Döngüsellik ise kalptir, içgüdü, duygular, bilinçaltı ve harekettir.” “İnsanoğlu döngüsel bir varlıkken çizgisel bir varlığa doğru evrim geçirmiştir. Refahın, hep daha ileriye, daha uzağa gitme isteğinin etkisi de var bunda. Oysa ihtiyaçlarımız, “içgüdülerimiz ve duygularımız döngüseldir. Yemek, uyku, cinsellik gibi ihtiyaçlarımız tekrar tekrar geri döner. Refah bunları doyuramiyor. İnsan içinde çizgisellik kadar döngüsellik de var; fakat biz, Batı’da yaşayanlar, dengeyi kaybettik. Belçika çizgisel düşünmenin en uç noktasında. Her şey planlanır. Egemen olan akıldır.”
“Refah hayatımızı daha rahat bir şekilde yaşayabilmemizi sağlarken, rüya görme yeteneğini ve gereksinimini de elimizden aldı. İhtiyaçlarımızı göremez olduk. Hayvan olduğumuzu unuttuk.”
Mesut Arslan, Gece Sempozyumu’nda, oyuncuları ve metni, plastik sanatçı Lawrence Malstaf’ın eseri topaçlı enstalasyonunun içine yerleştirir. Seyirciler, topaçların kadar oyuncuların de birbirinin etrafında döndükleri açık birArena etrafında bulunurlar.
KVS Flaman Kraliyet Tiyatrosu prodüksiyonlu Gece Sempozyumu 19-26 Nisan KVS'de seyirciyle buluştuktan sonra, sırayla Arsenaal (Mechelen), Toneelhuis/Zuidpool (Antwerp), Vooruit (Gent) sahnelerinde oynanacaktır.