In haar werk onderzoekt Layla hoe persoonlijke verhalen zich kunnen vertalen naar universele, gedeelde ervaringen. Met een diepgewortelde fascinatie voor textiel en rituelen vormt het rode lint een terugkerend element in haar praktijk. Dit materiaal, dat zowel verbindt als begrenst, loopt als een rode draad door haar artistieke traject.
De kiem voor haar fascinatie voor het rode lint werd gelegd in een autobiografisch moment: als bruid, vlak voor haar vertrek uit het ouderlijk huis, werd driemaal een rood lint om haar middel omgord – een handeling vol traditie en betekenis. Vijfentwintig jaar later, tijdens haar opleiding aan de Toneelacademie Maastricht, dook dit lint opnieuw op in haar werk. Wat begon als een scenografisch element op het podium, groeide uit tot een dragend symbool in performances, installaties en een autobiografisch werk van 100 meter lint: Bismillah.
In 2025 verdiept ze zich verder in de verbindende kracht van dit materiaal met Navelband, een experimenteel artistiek onderzoek naar de relatie tussen individu en collectief. Hoe kunnen we verbinding aangaan zonder onze eigenheid te verliezen? Kan een eenvoudig object als een lint een brug slaan tussen mensen, ruimte en herinnering?
Binnen Navelband werkt ze intuïtief en multidisciplinair – beeldend, performatief en interactief. Individueel én met diverse groepen verkent ze hoe linten als scenografisch en spelmateriaal ingezet kunnen worden om nieuwe vormen van verbinding te creëren. Dit onderzoek vindt plaats in verschillende contexten: van de black box tot de publieke ruimte en de natuur.
Haar artistieke praktijk vertrekt vanuit het geloof dat kunst een middel is tot transformatie, zowel voor de maker als voor het publiek. Door autobiografische elementen te verweven met universele thema’s, creëert ze werk dat uitnodigt tot ontmoeting en dialoog. Elk nieuw project bouwt voort op het vorige, steeds met dezelfde intentie: het blootleggen van wat ons bindt, zonder dat we onszelf verloochenen.
concept, regie & performance Layla Önlen dramaturgie Sara Vanderieck, Joep Vossebeld projectfotograaf Stefanie Schaut artistiek oog Mesut Arslan textieldeskundige Sabine Delhaize coach Eddie Guldolf
Met de steun van Via Zuid, Platform 0090, C-Takt en de Vlaamse Gemeenschap