Fourfold Autonomous Scenography

One piece of paper

(un)folds over

fifteen wooden parts

seven cardboard characters

one lights up

(re)arranged

into one word
by two bodies
in conversation

 

here! now? no! where? Nowhere.

Fourfold

 

Een generator van veranderlijke scenografie.

 

In het werk van Meryem Bayram staat de zoektocht naar raakvlakken tussen mens en omgeving centraal. Met materialen als hout, karton en elastieken maakt ze installaties die de vluchtlijnen van de omgeving in kaart brengen en tegelijk een parallel netwerk van immateriële krachten blootleggen. Ze creëert een spanningsveld tussen het gekende en het ongekende, met hulplijnen en hindernissen.

 

Voor deze voorstelling werkt Bayram samen met beeldend kunstenaar Guy Rombouts, die met vergelijkbare mechanismen werkt om beelden te genereren. Zo is hij onder meer de bedenker van het visuele alfabet AZART, dat bestaat uit een beperkt aantal tekens die combineerbaar zijn tot ontelbare twee- of driedimensionale tekeningen of vormen.

Fourfold (Autonomous Scenography) is geen performance of theater, maar een generator van veranderlijke scenografie – een machine, met andere woorden, die telkens andere beelden maakt. Net als het beeld worden geluid, taal en licht ingezet als een creatieve kracht: niet om iets te representeren, maar om in alle vrijheid een werkelijkheid te produceren.

 

concept Meryem Bayram  objecten / performance Guy Rombouts & Meryem Bayram  dramaturgie Igor Dobricic  lichtontwerp Pol Matthé geluid Azart techniek geluid/licht Nele Verreyken stem coaching Caroline Daish opname & mix Ludo Engels outside eye Mesut Arslan kostuums Johanna Trudzinski technische realisatie platform Jan Van Goethem

 

productie Platform 0090, OnderHetVel coproductie wpZimmer, Workspace Brussels, Q-O2, Het Bos, Zsenne Art Lab in samenwerking met Fiebre met de steun van de Vlaamse Gemeenschap speciale dank aan Marc Vanrunxt, Clement Layes, Sylvia Van Deurzen, TG STAN, ZVA, Tine Colen, Teun De Lange,  www.azart.be, Sabbattini