Kağıt /Paper/ Хартия
various cut outs
wine holder cardboard
samples of oiled paper
illuminated paper
wood fiber cardboard
dome with 55 frames
backside of a frame
32 pieces of folded paraffin paper
layered - undefined paper
ad hoc patterned paper - folded
7 prints , gradiations of texture
55 pieces of paper – wallpapering glue
layered rice paper
collected, used teabags
“There must be a painting totally free of dependence on the figure-or object-which, like music, illustrates nothing, tells no story, and launches no myth. Such a painting would simply evoke the incommunicable kingdoms of the spirit, where dreams become thought, where line becomes existence”
Michel Seuphor
Elk papier heeft zijn eigen geheugen. De afgelopen jaren verzamelde Bayram papier uit de verschillende landen waar ze als kunstenaar verbleef. Het concept van geheugen is verbonden met tijdelijkheid. De tijd is altijd een actieve performer in haar werk, in Kağıt is het een beslissend element in de verspreiding van olie op het oppervlak van papier, het activeert de afdrukken achtergelaten door zonlicht, de hechting tussen vellen papier en aangrenzende oppervlakken, de verspreiding van geuren – niet alleen het verstrijken van de tijd zelf vastleggen, maar ook de belichaming van lichaam, leven en geleefde ervaringen. De tijdsdimensie in Bayrams werk benadert die van de groei van bomen, waarbij hun ringen getuigen van het verstrijken van de tijd. De kunstenaar registreert vanuit introspectie en contemplatie.
Voor deze tentoonstelling geeft de kunstenaar inzicht in haar fascinatie voor papier, Kağıt in het Turks. De sensuele kwaliteiten van een stapel verpakkingsmateriaal die de kunstenaar vond, inspireerden haar om dit snel geproduceerde papier in twijfel te trekken en manieren te vinden hoe het zijn eigen autonome wezen kan terugkrijgen, dat zijn functionaliteit overstijgt, opgelegd door de lokale context en gebruik.
Tijdens haar verblijf in Sofia in het kader van The Image Genrator in 2022 raakte Meryem Bayram gefascineerd door galerie Credo Bonum en in het bijzonder de koepels in het plafond en hun strenge en bepalende ritme. Als beeldend kunstenaar met tevens een achtergrond in scenografie exposeert zij haar werk in dialoog met de ruimte.
Bayram haar werk wordt voltooid onder de blik en deelname van het publiek. Door deze situatie te creëren, biedt ze ankers voor de herinneringen van verschillende bezoekers die binnenkomen, waarbij ze gebruik maakt van hun lichamelijke geheugen. Bij de opening van Kağıt activeert ze haar installatie die de architectuur van Credo Bonum reflecteert en in dialoog gaat.
Opening 6 june 2024
7-30 juni 2024
Credo Bonum Gallery , Sofia , Bulgaria
Credits: Kağıt / Paper/ Хартия
Productie Studio Oba and Rossinant met de steun van Platform 0090, SOFAM en de Vlaamse Gemeenschap
Dank aan Yi Zhang, Davine Maesen, MAS Museum Antwerp, Studio Zuidervaart