Paper

Kağıt /Paper/ Хартия

 

various cut outs

wine holder cardboard

samples of oiled paper

illuminated paper

wood fiber cardboard

dome with 55 frames

backside of a frame

32 pieces of folded paraffin paper

layered -  undefined paper

ad hoc patterned paper - folded

7 prints , gradiations of texture

55 pieces of paper – wallpapering glue

layered rice paper

collected, used teabags

 

“There must be a painting totally free of dependence on the figure-or object-which, like music, illustrates nothing, tells no story, and launches no myth. Such a painting would simply evoke the incommunicable kingdoms of the spirit, where dreams become thought, where line becomes existence”

Michel Seuphor

 

Elk papier heeft zijn eigen geheugen. De afgelopen jaren verzamelde Bayram papier uit de verschillende landen waar ze als kunstenaar verbleef. Het concept van geheugen is verbonden met tijdelijkheid. De tijd is altijd een actieve performer in haar werk, in Kağıt is het een beslissend element in de verspreiding van olie op het oppervlak van papier, het activeert de afdrukken achtergelaten door zonlicht, de hechting tussen vellen papier en aangrenzende oppervlakken, de verspreiding van geuren – niet alleen het verstrijken van de tijd zelf vastleggen, maar ook de belichaming van lichaam, leven en geleefde ervaringen. De tijdsdimensie in Bayrams werk benadert die van de groei van bomen, waarbij hun ringen getuigen van het verstrijken van de tijd. De kunstenaar registreert vanuit introspectie en contemplatie.

 

Voor deze tentoonstelling geeft de kunstenaar inzicht in haar fascinatie voor papier, Kağıt in het Turks.  De sensuele kwaliteiten van een stapel verpakkingsmateriaal die de kunstenaar vond, inspireerden haar om dit snel geproduceerde papier in twijfel te trekken en manieren te vinden hoe het zijn eigen autonome wezen kan terugkrijgen, dat zijn functionaliteit overstijgt, opgelegd door de lokale context en gebruik.

 

Tijdens haar verblijf in Sofia in het kader van The Image Genrator in 2022 raakte Meryem Bayram gefascineerd door galerie Credo Bonum en in het bijzonder de koepels in het plafond en hun strenge en bepalende ritme. Als beeldend kunstenaar met tevens een achtergrond in scenografie exposeert zij haar werk in dialoog met de ruimte.

 

Bayram haar werk wordt voltooid onder de blik en deelname van het publiek. Door deze situatie te creëren, biedt ze ankers voor de herinneringen van verschillende bezoekers die binnenkomen, waarbij ze gebruik maakt van hun lichamelijke geheugen. Bij de opening van Kağıt activeert ze haar installatie die de architectuur van Credo Bonum reflecteert en in dialoog gaat.

 

Opening 6 june 2024

7-30 juni 2024

Credo Bonum Gallery , Sofia , Bulgaria

credobonum.bg

 

Credits: Kağıt / Paper/ Хартия

Productie  Studio Oba and Rossinant met de steun van  Platform 0090, SOFAM en de Vlaamse Gemeenschap

Dank aan Yi Zhang, Davine Maesen, MAS Museum Antwerp, Studio Zuidervaart