Enkidu Khaled (geboren in Bagdad, gevestigd in Brussel) is theatermaker en performer.
Hij studeerde theater tot 2006 aan het Instituut voor Schone Kunsten van Bagdad waar hij begon te werken in cinema. In 2008 moest hij Irak verlaten vanwege de opkomende oorlog. Later vestigde hij zich in België, waar hij verschillende internationaal erkende theaterproducties creëerde.
Tijdens zijn studie in Amsterdam (2014-2017) ontwikkelde hij "Working Method” die hij toepast in zijn kunsteducatiepraktijk gericht op professionals en amateurs.
In 2016 won het "Working Method‘’ project voor toneel de ‘Big in Belgium’ prijs en werd gepresenteerd op het Edinburgh Festival. Voor zijn documentaire theaterstuk “Bagdad” (2017) werd hij bekroond met de Beste Acteerprestatie op het MESS International Theatre Festival Sarajevo in 2018. Zijn theaterstuk “Bar by bar, night by night, story by story, onward!” bewerkte hij de debuutroman van de Iraakse schrijver Hassan Blasim die in 2021 in KaaiTheater, Brussel in première ging. In 2022 bracht hij de collectieve voorstelling “Tank Tink/One” op de planken in het kader van ECOPOLIS, het jaarlijkse rendez-vous voor mensen die zich inzetten voor een duurzame toekomst. In 2024 ging “Donja Hota” in première in KaaiTheater, Brussel, waarin hij ingaat op de nalatenschap van de Egyptische feministische schrijfster, activiste en arts Nawal El Saadawi. Verder geeft hij les in België en internationaal, en is hij sinds 2021 geassocieerd kunstenaar bij Toneelacademie Maastricht.
© Bas de Brouwer
Straat per straat, verhaal per verhaal, Enkidu Khaled in Etcetera (NL) Etcetera (Arabisch)