hamlet's playground

Corona zette de podiumkunsten op non-actief en dwong de sector tot het sluiten van de zalen en live-streaming, waarbij de voeling tussen live-performers en publiek grotendeels wegvalt. Ook CREW zag de afgelopen maanden een aantal geplande projecten geannuleerd en zocht daarom naar een alternatief. 

 

De futuristische productie Hamlet’s Lunacy van Eric Joris en Mesut Arslan (0090) werd door CREW in samenwerking met Monty Kultuurfaktorij de voorbije weken omgezet naar Hamlet’s Playground, een coronaproof interactieve theaterbeleving die zich deels online, deels live afspeelt.

 

Voor deze nieuwe theaterbeleving zet CREW het platform Gathertown volledig naar zijn hand. Niks saaie streaming en passief kijken. Als avatar - een digitale persona - krijgt het publiek een actieve rol. In een game-achtige omgeving worden ze in real time op sleeptouw genomen door live acteurs. In verschillende kamers confronteren ze de toeschouwer/deelnemers met historisch bronnenmateriaal op zoek naar nieuwe inzichten in Shakespeare's Hamlet. Na afloop kan iedereen gezellig nakaarten in ons online café.

 

Hamlet's Playground plaatst de toeschouwer in een virtuele, gecureerde wereld. In een combinatie van gemanipuleerde beelden, Computer Graphics en live-enactments brengen we de geschiedenis op je computerscherm tot leven. Hamlet's Playground trekt daarbij paralellen tussen Hamlet's conflict en de actualiteit.

Wat betekent het om te leven in een wereld die zo radicaal anders wordt?

Wat moet je geloven in een wereld waar leugens in enkele seconden viraal gaan?

Wie moet je geloven?

Shakespeare's Hamlet leert ons: niets doen is ook positie innemen.

 

De voorstelling is in het Engels


concept CREW van/met Eric Joris, Mesut Arslan, Jerry Killick, Thomas Dudkiewicz, Benjamin Verhoeven web & VR/Mocap Isjtar, Haryo Sukmawanto productie J.P.Deschepper coproductie Kultuurfaktorij Monty i.s.m. Platform 0090, Urland